4. Interfejs Messengera jest znany tylko w podstawowej formie
Interfejs komunikatora Messenger jest użytkownikom znany tylko w podstawowej formie, wykorzystywanej do rozmów ze znajomymi. Elementy interfejsu dedykowane specjalnie dla chatbotów, jak np. karuzele kart i “hamburger” (tzw. persistent) menu, nie były dla uczestników badania zrozumiałe, a ich pojawianie się w ramach konwersacji w komunikatorze traktowali jako nienaturalne.
Na tej podstawie rekomendujemy, aby w największym możliwym stopniu do budowy konwersacji z chatbotem korzystać z podstawowych elementów interfejsu komunikatora (np. proste wiadomości tekstowe, obrazy), znanych użytkownikom z rozmów ze znajomymi w tym kanale.
5. Awatary - czy mają znaczenie?
Niektóre spośród chatbotów biorących udział w badaniu miały awatary, czyli graficzne wizualizacje ich postaci. Chcieliśmy ustalić, jaki jest ich wpływ na postrzeganą osobowość chatbota i ogólne doświadczenie użytkowników, jednak badanie nie dało w tym zakresie wyraźnych konkluzji.
Uczestnicy badania mieli trudność ze wskazaniem po zakończeniu testów, które boty miały awatary. Dopiero zapytani wprost o wybranego chatbota potrafili przywołać fakt, że miał on również graficzną postać. Niektóre z najlepiej ocenionych w badaniu botów nie miały wcale swoich awatarów.
Choć intuicyjnie czujemy, że awatar może mieć korzystny wpływ na budowanie atrakcyjnego user experience, nie znaleźliśmy dla tej tezy na razie potwierdzenia. Wpływ na to może mieć fakt, że Messenger nie daje przestrzeni do atrakcyjnej prezentacji animowanego awatara, innej niż przestrzeń konwersacji.
6. Naturalność konwersacji tworzą emoji i gify
Respondenci wysoko oceniali “naturalność” konwersacji chatbotów, które obficie korzystały z emotikonek i gifów, mimo iż najczęściej chatboty te nie były wyposażone w silniki NLP i faktycznie nie umożliwiały im swobodnej rozmowy.
Ta obserwacja nasuwa tezę, że dobrze opracowany copywriting, dostosowany do charakterystyki Messengera i wykorzystujący gify i emoji, ma obecnie kluczowe znaczenie dla budowania “naturalnej” rozmowy z użytkownikami.
7. NLP to jeszcze nie konieczność
Respondenci badania nie oczekiwali od chatbotów iluzji “sztucznej inteligencji” i zdolności do prowadzenia swobodnej, ludzkiej konwersacji. Zadowalające były dla nich konwersacje zbudowane w postaci liniowego dialogu, w którym wybierali kolejne wypowiedzi, klikając w podpowiadane im “szybkie odpowiedzi” (ang. “quick replies”).
Oczekiwania użytkowników zmieniały się jednak już po pierwszych doświadczeniach z chatbotami wyposażonymi w NLP i pozwalającymi na prowadzenie rozmowy podobnie jak robią to ze swoimi znajomymi.
Na tej podstawie stawiamy tezę, że gdy tylko chatboty wyposażone w silniki NLP zaczną się upowszechniać, wzrosną również oczekiwania użytkowników, którzy liczyć będą na możliwość swobodnej rozmowy, wzorem typowych konwersacji, jakie prowadzą w komunikatorze internetowym.