Czym jest projektowanie antycypacyjne?
Termin “projektowanie antycypacyjne” (“anticipatory design”) nabiera ostatnio popularności jako określenie opisujące tworzenie takich usług i produktów, które automatycznie podejmują decyzję w imieniu użytkownika. Projektowanie antycypacyjne wybiega poza personalizację, żeby wyeliminować zbędne wybory.
Jednym ze zwolenników projektowania antycypacyjnego jest Aaron Shapiro, były CEO agencji Huge Inc., który tak opisuje, czym to podejście różni się od tradycyjnego projektowania:
Projektowanie antycypacyjne różni się fundamentalnie: decyzje są podejmowane i wykonywane w imieniu użytkownika. Celem nie jest pomagać użytkownikowi w podjęciu decyzji, ale stworzyć taki ekosystem, gdzie decyzja nigdy nie jest podejmowana — zapada automatycznie bez potrzeby interakcji ze strony użytkownika. Celem projektowym jest wyeliminowanie tak wielu kroków jak tylko się da, poprzez wykorzystanie danych o wcześniejszych zachowaniach i logiki biznesowej, aby rzeczy działy się w miarę możliwości jak najbardziej automatycznie.
Weźmy rezerwację lotu samolotem jako przykład. Zamiast dawać użytkownikowi opcje do wyboru — linia lotnicza, czas, miejsce — w podejściu antycypacyjnym możemy monitorować kalendarz użytkownika i automatycznie zarezerwować dla niego lot, kiedy w kalendarzu pojawi się spotkanie wymagające podróży. Preferencje dotyczące miejsca, linii, decyzje dotyczące ceny i godziny lotu będą opierały się na wcześniejszych zachowaniach związanych z podróżowaniem, a rezerwacja zostanie opłacona elektronicznie.
Aaron Shapiro — The Next Big Thing In Design? Less Choice
Za pomocą zaawansowanych algorytmów lub sztucznej inteligencji możliwe jest podejmowanie decyzji za użytkowników na podstawie ich wcześniejszych zachowań, przewidując ich potrzeby.
Mniej wyborów w świecie tak przeładowanym informacjami brzmi jak pozytywna obietnica, ale czy całkowity brak wyboru jest rzeczywiście pozytywny? Nie jestem przekonany. Moim zdaniem przyszłością projektowania antycypacyjnego są autonomiczni agenci, albo personalni asystenci, pracujący w tle, analizujący dane użytkowników, i przedstawiający im najbardziej właściwe wybory we właściwym czasie. Możemy ich nazwać demonami (ang. deamons).