Wyzwanie.
Pierwszą wersję aplikacji dla Carrefour przygotowaliśmy jeszcze w 2014 roku, ale po latach dynamicznego rozwoju wymagała ona zarówno odświeżenia wizualnego, jak i gruntownej przebudowy struktury i zawartości. Wynikało to przede wszystkim z zupełnie nowego podejścia biznesowego i strategii rozwoju Carrefour, dostosowującej się do ciągle zmieniającego się cyfrowego świata.
Głównym celem nowej wersji aplikacji miało być angażowanie różnych segmentów użytkowników w jak największą liczbę interakcji z marką. Ten cel miał zostać osiągnięty poprzez etapowe rozbudowywanie aplikacji o nowe funkcje i usługi tak, aby każdy użytkownik znalazł coś dla siebie. Jednocześnie ważne było, aby użytkownicy nie poczuli się przytłoczeni bogatą ofertą aplikacji.
Rozwiązanie.
Nowa odsłona aplikacji, dostępna od 2017 roku, pozwala na zakup produktów online, jednak poza tym zawiera dużo więcej różnych funkcji.
Jednymi z najważniejszych z nich są bardzo popularne gazetki, promocje i konkursy. Rejestracja użytkownika połączona z uczestnictwem w programie lojalnościowym "Rodzinka" zapewnia dostęp do wirtualnej karty, której można używać przy kasie w sklepie, ale i do bardzo ważnego mechanizmu sprzedażowego, jakim są kupony rabatowe. Obecnie dzięki dużej zmienności, szerokiej ofercie, filtrowaniu po geolokalizacji oraz dostosowaniu według preferencji zakupowych klienta kupony stanowią najsilniejszy mechanizm angażowania użytkowników do kontaktu z aplikacją.
Dla wygody użytkownika przewidziana została wyszukiwarka sklepów, lista zakupowa, oraz czytnik cen. Ten ostatni jest także podstawą do usługi Scan&Go (samodzielne skanowanie i płacenie za zakupy w sklepie stacjonarnym) wraz z obsługą płatności mobilnych.
Największą nowością było wprowadzenie do aplikacji usługi SąSiatki, polegającej na stworzeniu platformy do tzw. zakupów sąsiedzkich, dającej możliwość samodzielnego robienia zakupów dla swoich bliskich czy sąsiadów.
W związku z tym, że treści w aplikacji są często uaktualniane o nowe oferty, promocje, gazetki czy kupony, wyzwaniem było odpowiednie poinformowanie i zaprezentowanie tego użytkownikowi. Ważnym aspektem było także generowanie powracalności. W tym celu powstał główny widok aplikacji: "Polecane". Jest to widok startowy, na którym użytkownik może zapoznać się z najnowszymi treściami, nowymi kuponami, czy opublikowanymi gazetkami. W łatwy sposób może znaleźć też najbliższy sklep Carrefour.
Przy tak rozbudowanej aplikacji kluczowe było rozsądne podejście do decyzji dotyczących interakcji, czy samego interfejsu. Wszelkie niestandardowe rozwiązania — choć pozornie atrakcyjne — mogłyby sprawić, że użytkownik “nie odnajdzie się” w obsłudze aplikacji Mój Carrefour. Jednocześnie istotne było przemyślane nadanie priorytetów poszczególnym modułom: zapewnienie najwyższej dostępności dla kluczowych funkcji, ale także w miarę łatwego dostępu do tych drugorzędnych.
Ze względu na wyjątkowo dużą popularność urządzeń z Androidem, a także z uwagi na swojego rodzaju uniwersalność tego rozwiązania, zdecydowaliśmy się większość komponentów, interakcji i look&feel oprzeć na Material Design (zbiór zasad i stylów projektowych opracowany przez Google). Ta decyzja miała zapewnić, że użytkownik nie zostanie “wrzucony” w całkiem nowy i nieznany kontekst. Zależało nam przy tym na tym, żeby nie utracić wyjątkowości i unikalnego charakteru aplikacji.
Wyniki.
Mobilną aplikację Mój Carrefour pobrało na swoje smartfony już ponad milion klientów. To oznacza, że od końca kwietnia do grudnia 2017 roku liczba pobrań wzrosła o ponad 400 000.
- 1 mln pobrań na telefony.
- 40% wzrostu liczby pobrań.
- 2 duże wersje aplikacji.